Lasmoersensor

Bevestigingsbouten met geïntegreerde sensor herkennen en bevestigen betrouwbaar lasmoeren en stabiliseringshulzen

Voor het assembleren van plaatstaal gebruikt vooral de automobielindustrie vaak lasmoeren en afstands- of stabiliseringshulzen. Om een storingsvrije productie zonder afgekeurde onderdelen te garanderen moet hun aanwezigheid permanent worden gedetecteerd. Dankzij de nieuwe lasmoersensor biedt Turck een voordelig en proceszeker alternatief in vergelijking met de voorheen vaak gebruikte dure en foutgevoelige optische meetprocedure.
  • De lasmoersensoren worden vooral gebruikt in de ‘body work’ in de automobielindustrie

  • De magneetveldsensor vormt het hart van de „intelligente bevestigingsbout“

  • De centreerhuls uit roestvaststaal bevestigt de lasmoeren en geeft extra mechanische bescherming

  • Nadat een lasmoer werd gelegd, geeft de sensor een signaal aan de PLC

  • Na vrijgave door de PLC last de lasrobot de moeren en de hulzen op het plaatstaal

Optische controle gevoelig voor fouten

Afstandshulzen en lasmoeren zorgen ervoor dat de auto-onderdelen zoals chassis, U-balken, autozetels of tanks correct worden geassembleerd. Het is absoluut noodzakelijk dat de aanwezigheid van lasmoeren of stabiliseringshulzen constant wordt gecheckt. Hiervoor werden tot dusver optische methoden gebruikt. Aangezien alle optische systemen foutgevoelig en duur zijn, klonk de vraag van de klanten naar een voordelige en procesbetrouwbare sensor steeds luider. Voor Turck was het voldoende aansporing om een robuuste sensor voor de detectie van lasmoeren te ontwikkelen.

Processbetrouwbare Turck-oplossing

Het resultaat is een handige totaaloplossing, die niet alleen metaal detecteert, maar ook de bevestigingsbout vervangt. De sensor is ontwikkeld voor de bedemping door lasmoeren en herkent ferromagnetische componenten zoals hulzen, moeren, plaatjes enz. De sensor is ondergebracht in een messingbehuizing en voldoet aan vereisten van de beschermingsgraad IP67. LED’s tonen betrouwbaar de actuele schakeltoestand alsook de aanwezigheid van het target en opgetreden fouten.

Daar de lasmoerdetectie in een ruwe omgeving gebeurt en de arbeiders ook niet steeds voorzichtig te werk gaan, moet de sensor voldoende mechanisch beschermd zijn. Deze bescherming wordt geboden door een centreerhuls uit roestvaststaal die op de sensor wordt gestoken en de moer fixeert. Zo vormen de sensor en de roestvaststalen huls samen de bevestigingsbout. De lasmoersensoren kunnen ferromagnetisch materiaal doorheen de niet-ferromagnetische roestvaststalen huls herkennen, zodat zij enkel bij magnetische metalen een signaal geven. Vermits de lasmoeren uit staal vervaardigd zijn, zijn zij een uitstekend target voor de sensoren.

Opdat de nieuwe Turck-sensor werkelijk enkel de moer en niet het plaatstaal „ziet“ moet deze via pin 2 van de M12x1 connector en een extra teachadapter (VB2-SP1) worden geprogrammeerd. Met een druk op de knop “leert” de sensor de toestand met het plaatstaal, alsook de toestand met het plaatstaal èn de lasmoer zodat hun aanwezigheid betrouwbaar kan worden gedetecteerd. Eenmaal een programmering werd aangeleerd blijft deze behouden tot de volgende teaching. De sterke temperatuurwijzigingen als gevolg van het lasproces worden opgevangen door de temperatuurcompensatie.

Besluit

De sensor vormt samen met de er bovenop gezette roestvaststalen beschermhuls de bevestigingsmoer voor lasmoeren en afstandshulzen. De sensor kan gemakkelijk in de installaties worden geïntegreerd en past zich door ongecompliceerd teachen in een handomdraai aan de omgevingsomstandigheden aan. De sensor herkent hierbij probleemloos zowel lasmoeren als stabiliseringshulzen en staat garant voor een storingsvrij productieverloop zonder software, complexe programmering en andere elektronica.

Select Country

MULTIPROX

Nederlands | Français

Turck worldwide